Dacia introduceert nieuwe Logan MCV, nieuwe Sandero en EDC-automaat voor Duster

Duster   Logan MCV   Personenauto's   Sandero
Artikel Contact
Dacia introduceert nieuwe Logan MCV, nieuwe Sandero en EDC-automaat voor Duster
  • Belangrijkste Dacia-modellen opgefrist: de Logan MCV, de Logan (niet leverbaar in Nederland), de Sandero en de Sandero Stepway zijn nu moderner en aantrekkelijker dan ooit.
  • Per direct leverbaar, prijzen later bekend
  • Voor het eerst levert Dacia een automatische EDC-transmissie (Efficient Dual Clutch) in de Duster, voor nog meer rijplezier.
  • Verkoop Dacia blijft groeien na herlancering merk in 2004.
  • Eind augustus brak Dacia nieuw verkooprecord met meer dan 391.000 exemplaren wereldwijd – een toename van 7,3% ten opzichte van 2015.

1. WAT IS ER NIEUW OP DE AUTOSALON VAN PARIJS 2016?

Dacia heeft het design van zijn vier belangrijkste modellen opgefrist: de Logan MCV, de Logan (niet leverbaar in Nederland), de Sandero en de Sandero Stepway. Dacia biedt verder een uitgebreid motorenaanbod, keuze aan transmissies en nieuwe uitrustingsopties. Tegelijkertijd levert Dacia de Duster voor het eerst met een EDC-transmissie met dubbele koppeling voor nog meer rijplezier.

1.1 Nieuwe lichtsignatuur voor belangrijkste modellen

Dacia heeft zowel het ex- als het interieur van de vier belangrijkste modellen – de Logan MCV, de Logan, de Sandero en de Sandero Stepway – aangepast. De verfijningen aan de modellen versterken Dacia zijn nieuwe, moderne en assertievere lichtsignatuur.

Carrosserie nóg moderner en aantrekkelijker
Het design van Dacia maakt grote stappen. De modellen hebben een herkenbare nieuwe lichtsignatuur aan vóór- en achterzijde1, voor een meer dynamische en eigentijdse look. De voorste LED-dagrijverlichting heeft een patroon van vier gestapelde driehoeken. De signatuur van de achterlichten is gebaseerd op vier verlichte vierkanten.

De nieuwe Logan, Logan MCV en Sandero delen nu het moderne voorbumperdesign, met verchroomde details rond de luchtinlaat. Ook de achterbumper2 is opnieuw vormgegeven, om het gespierde uiterlijk van de modellen te benadrukken.

Deze designverfijningen hebben vooral op de nieuwe Sandero Stepway een krachtige uitwerking. Dit model heeft een nieuw vooraanzicht, met designkenmerken van de Duster. De grille combineert op elegante wijze de zware tonen van de bumper en de verchroomde details tot een dynamisch geheel. Het verchroomde uitlaatstuk versterkt het dynamische karakter van de auto.

Verfijnd interieur 
Ook het interieur van de vernieuwde modellen is van een upgrade voorzien, met een verchroomde finish voor de ventilatieopeningen, de strip op het dashboard en de middenconsole (afhankelijk van de uitvoering). De claxon is nu in het midden van het eveneens nieuwe vierspaaksstuurwiel geplaatst en voorzien van het Dacia-logo. Het stuurwiel van de hogere uitrustingsniveaus heeft een duurzame Soft Feel-finish die plezierig aanvoelt.

Het interieur van de nieuwe Sandero Stepway is voorzien van deurhendels die met chroom zijn afgewerkt. Het gehele gamma wordt voorzien van nieuwe bekledingsstoffen, met texturen en patronen die nog beter aanvoelen en het comfortniveau verhogen. De bekleding van de nieuwe Sandero Stepway heeft 3D-weefsel voor meer diepte, en is verfijnd met topstiksel.

Nog meer uitrusting, maar nog altijd betaalbaar 
De nieuwe Logan, Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway zijn uitgerust met nieuwe systemen die het rijden makkelijker en praktischer maken. Een achteruitrijcamera (afhankelijk van uitvoering) en hill start assist vergemakkelijken het manoeuvreren. Verder heeft Dacia naar aanleiding van klantenfeedback de knoppen van de elektrisch bedienbare vóór- en achterruiten verplaatst naar de deurpanelen. Voor de bestuurder heeft de schakelaar een handige one-touch-functie, het comfort wordt verhoogd dankzij een neerklapbare armsteun die geïntegreerd is in de bestuurderstoel (afhankelijk van uitvoering). Het interieur is ruim als altijd en nog praktischer dankzij diverse opberglocaties, onder meer een handig vakje voor de mobiele telefoon en een opbergnet aan de zijkant van de console om kleine items op te bergen (afhankelijk van uitvoering).

Het nieuwe middenconsoleontwerp heeft aan de achterkant een bekerhouder. Ook nieuw is een 12V-aansluiting achterin zodat passagiers achter mobiele apparaten kunnen opladen.

1.2 Dacia Duster nu verkrijgbaar met Efficient Dual Clutch (EDC) automatische transmissie voor nog meer rijplezier

Eenvoudiger, kalmer en meer ontspannen rijden 
Voor het eerst levert Dacia de Duster met een zestraps automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling. Deze combineert het comfort en de soepelheid van een automatische transmissie met het lage brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een handgeschakelde versnellingsbak.

De EDC-transmissie maakt rijden makkelijker en rustiger, zonder schokken. Bovendien is de EDC-transmissie voorzien van hill start assist, dat wegrijden op een helling vereenvoudigt doordat de EDC-controle-unit de rem even vasthoudt. De bestuurder heeft hierdoor tijd om gas te geven, zonder dat het voertuig direct naar achteren rolt. De Duster uitgerust met een EDC-transmissie is de 4×2-versie met een dCi 110 S&S dieselmotor.


EEN NIEUW UITRUSTINGSNIVEAU: DUSTER BLACKSHADOW

In bepaalde markten, waaronder Nederland, levert Dacia de nieuwe Duster Blackshadow met nog meer stijl. Dankzij het sportieve, elegante uiterlijk blijft Dacia zijn veelzijdige SUV niet onopgemerkt.

Deze nieuwe versie is uitgerust met een grille en spiegelkapbehuizingen in hoogglanzend zwart, de mistlampbehuizigingen zijn afgewerkt met een satijnachtig chromen finish. Zwarte 16” wielen met diamanteffect en zwarte deurstijlen geven de Duster Blackshadow extra uitstraling. De nieuwe Duster Blackshadow blijft trouw aan zijn SUV-heritage dankzij skidplates en dakrails afgewerkt met een chromen finish met satijneffect.

In het interieur geven een hoogglanszwarte middenconsole en een met leder afgewerkt stuurwiel de Dacia Duster Blackshadow extra klasse. MediaNav-navigatie en een achteruitrij-camera completeren de uitvoering.


 

2. VERKOOP DACIA BLIJFT GROEIEN

Sinds zijn terugkeer in 2004 heeft Dacia meer dan vier miljoen auto’s verkocht. Voornamelijk in Europa en de Mediterrane regio. Eind augustus 2016 brak Dacia een nieuw verkooprecord met meer dan 391.000 exemplaren: een verkooptoename van 7,3%. Dacia blijft onverminderd extreem populair bij zijn klanten.

2.1 Recordverkoop

In de periode van 1 januari tot en met eind augustus 2016 verkocht Dacia wereldwijd 391.098 auto’s: een toename van 7,3%. In niet minder dan 27 van de 44 landen waar Dacia actief is, breidde het merk zijn marktaandeel uit of liet het een verkooprecord noteren.

  • In Europa verkocht Dacia tot en met eind augustus 288.477 auto’s – een nieuw record en een toename van 12,5%. De Sandero is Europa’s op twee na bestverkochte hatchback in het B-segment aan particulieren3. De Dacia Duster is het op een na best verkopende C-segmentmodel aan particulieren in Europa.
  • In Frankrijk noteerde Dacia met een verkoopstijging van 12,3% een recordaantal van 77.671 verkochte personenauto’s. Daarmee verbeterde Dacia het vorige record van meer dan 76.000 registraties. De Sandero steeg dankzij een verkooptoename van 26,7% drie plaatsen in de Franse verkoopranglijst. De Sandero was het op twee na bestverkochte model aan particulieren.
  • In andere Europese landen zag Dacia de verkoop stijgen met 12,6% naar 210.806 exemplaren. In Italië noteerde Dacia een verkooprecord van 38.316 auto’s (+18,2%). Ook in Spanje (39.192 auto’s) en Polen (13.381 auto’s) brak Dacia records. In Polen behaalde Dacia zijn hoogste marktaandeel ooit met 4,3%. In Tsjechië behaalde Dacia een recordmarktaandeel van 4,8%.
  • In Marokko groeide de verkoop van Dacia met 21,9% naar 28.327 auto’s. Het merk staat aan de kop van de personen- en LCV-markt, met een marktaandeel van 26,4%.
  • In Turkije behaalde Dacia een groter marktaandeel (4,7%) door er 26.984 auto’s te verkopen.

Dacia is actief in 44 landen en werkt aan nog meer populariteit dankzij recente introducties van nieuwe modellen. Al meer dan tien jaar vormt Dacia een belangrijke speler in de automarkt dankzij een recht-door-zeebeleid voor het maken van aantrekkelijke auto’s die value for money bieden, vooral gezien de rijke uitrusting van deze modellen.

2.2 Dacia-klanten onderhouden goed contact met het merk

Dacia-klanten tonen hun toewijding aan het merk onder meer op Facebook, waar Dacia een community heeft van meer dan drie miljoen Dacia-fans. De Dacia dagen zijn nu een traditie waaraan jaarlijks duizenden mensen uit diverse landen deelnemen.

Loyaliteit van klanten heeft gezorgd voor het commerciële succes van Dacia. Op 26 juni verwelkomde Dacia meer dan 11.000 klanten op de achtste editie van het jaarlijkse Dacia dag in Frankrijk. Soortgelijke evenementen in Denemarken en Duitsland hadden respectievelijk 3.000 en 5.500 bezoekers. Iedereen genoot van de aangename atmosfeer en een uiterst plezierige dag.

1 De nieuwe lichtarchitectuur ontbreekt bij nieuwe Logan MCV
2 Met uitzondering van de nieuwe Logan MCV
3 Gebaseerd op verkoopcijfers in vijftien markten, die samen 94% van de Europese markt vormen.